Man kan säga att den första e-handeln startade under 60-talet genom Arpanet, som var världens första fungerande paketväxlande nätverk och föregångaren till internet. Men riktigt ordentligt började det först mot slutet av 90-talet. I början var detta inte så utbrett och användes inte bland vanligt folk fast Sverige ändå var med i tiden av användning av nätet. Fortfarande härskade postorder med utskickade kataloger, vilket funnits i mer än hundra år i fysisk form innan den successivt flyttade in online. Idag har dock e-handeln vuxit kopiöst och många inför även handel via nätet. Att hänga med i utvecklingen blir ett sätt för företagen att utvecklas.
Konsumenträtt vid e-handel
Både postorder och internethandel räknas som distanshandel och regleras enligt lagen om konsumenträtt. I och med en del förändringar ersattes de gamla avtalen med ”Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler” från år 2005 (med vissa tillägg 2016). Den behandlar bland annat en köpares rättigheter vid inköp av varor och tjänster som inte är av finansiell natur. De viktigaste punkterna handlar om hur och vilken information säljaren ska lämna samt konsumentens ångerrätt. Dessutom finns stycken om krediter och försäkringar och andra finansiella tjänster.
Rätten att ångra sig
E-handel av varor utförs ofta via en webbplats, och där bör det finnas information om ångerrätt. Skyldighet att betala uppstår bara om det finns information som klart och tydligt förklarar på vilka grunder kunden blir skyldig att betala. Det är vanligt att betalningen görs innan beställningen skickas iväg. På hemsidan ska även anges vad som sker ifall kunden ångrar sitt köp. Ångerrätten gäller från och med den dag som varan mottagits och under en period om 14 dagar. Gäller det en tjänst räknas fristen från den dag då tjänsten inletts.
Telefonens e-handel
En del e-handel sker genom telefonförsäljning. Det är då säljarens ansvar att följa uppställda riktlinjer för att ett ingånget avtal via telefon ska kunna vara giltigt. I första hand ska man alltid kontrollera att numret inte finns i registret NIX. Säljaren ska klart och tydligt informera att samtalet bedrivs i syfte att sälja en vara eller tjänst. Uppgifter om företaget som säljaren representerar måste göras klart för kunden. Säljaren måste i samtal följa de lagar och etiska riktlinjer som gäller, och om köparen vill avsluta samtalet måste detta respekteras.
Vid telefonförsäljning ska köparen även upplysas om sin ångerrätt. Samtalet kan spelas in och detta ska alltid upplysas till kunden. Inspelningen är grunden för avtal men om kunden vill ha ett skriftligt avtal hemsänt kan inte samtalet räknas som ingånget avtal. Villkor som pris, eventuella skatter, frakt och portokostnader ska alltid preciseras. Om det gäller en prenumeration ska uppgifter om hur avtalet sägs upp anges specifikt. Säljaren måste vara säker på att kundens verkliga vilja är att köpa, det får inte lov att vara några osäkerheter om detta.