Studier visar att 70 procent av alla internetanvändare söker efter varor och tjänster på Internet. Hela 68 procent av internetanvändarna väljer en leverantör som indexeras bland de tio första i sökmotorernas träfflistor.
Varför är sökmotoroptimering nödvändigt?
83 procent av alla svenskar har tillgång till Internet och i genomsnitt använder man Internet mer än två timmar om dagen. Förutom e-post används Internet överlägset mest till att söka efter information om framförallt företag, varor och tjänster. Google, Yahoo! och Live Search är de absolut vanligaste sökmotorerna och en sökmotoroptimering av din hemsida eller webshop ökar chanserna dramatiskt att synas där.
Betalar sig sökmotoroptimering?
Sponsrade sökresultat är värda mer än 37,7 miljoner kronor per dag och värdet av att synas på förstasidorna i sökmotorernas organiska träfflistor beräknas överstiga det. En studie från iProspect visade att 60 procent av de som använder Google, Yahoo!, Live Search och AOL ansåg att ett organiskt (icke betalt) sökresultat är mer relevant än ett sponsrat (betalt) resultat. 61 procent av Yahoo!s användare och 72 procent av Googles användare väljer ett organiskt resultat före ett sponsrat.
Sökmotoroptimering innebär högre förtroende för ditt företag
Tilläggas kan att studier från Enquiro och iProspect visar att 60 till 70 procent av användarna litar på de organiska resultaten medan endast mellan 30 och 40 procent litar på de sponsrade sökresultaten.
Dessutom associerar 37 procent resultat högt upp i den organiska delen av träfflistan med ett företags ledande ställning inom sin bransch. De som använder sökmotorer klickar mycket oftare på organiska sökresultat och de som använder sökmotorer litar mer på organiska resultat. En bra sökmotoroptimering bör därför vara en väsentlig del i din internetmarknadsföring
Vad innebär sökmotoroptimering?
Sökmotorer som Google, Live Search och Yahoo! vill leverera relevanta sökresultat till användare av deras söktjänster. Den webbplats som sökmotorerna anser innehåller den mest relevanta informationen på en sökfråga kommer nämligen att rankas högst i deras organiska träfflistor.
Sökmotoroptimering lyfter fram nyttan med din webbplats
Nytta eller relevans är principen bakom alla söktjänster. Får du som använder söktjänsten ett korrekt svar på en sökfråga kommer du antagligen att använda tjänsten igen – och igen. Relevanta sökresultat genererar med andra ord fler användare (och större intäkter) till sökmotorerna.
Googles och andra sökmotorers rankingsystem är egentligen en samling av algoritmer som används för att hitta det mest relevanta dokumentet för en sökfråga. Sökoptimering av en webbplats handlar alltså om att optimera innehållet för en eller flera specifika sökfrågor (keywords).
Tillvägagångssätt vid sökmotoroptimering
En sökmotoroptimering är ett gediget hantverk som innehåller fem steg; nulägesanalys, rapportering, onpage-sökoptimering, offpage-sökoptimering och uppföljning.
Steg 1 – Nulägesanalys
En framgångsrik sökmotoroptimering kräver att både nuläget, sökorden, din webbplats och dina konkurrenters sökordstrategier utvärderas.
Sökordsanalys
Frågor som ställs i sökordsanalysen kan till exempel vara:
- Vilken är din huvudsakliga målgrupp?
- Vilka sökord och sökfraser använder sig din målgrupp av?
- Vilka sökmotorer använder sig målgruppen av? (Google beräknas ha en marknadstäckning på nästan 90 procent i Sverige.)
- Vilken är din nuvarande position för dessa sökord?
- Vilken är dina konkurrenters position på sökorden?
- Hur ser de högst positionerade konkurrenternas sökmotoroptimering på respektive sökord ut?
Erbjuder du måleritjänster och i huvudsak utför jobb i till exempel Göteborg med omnejd gäller det att komma fram till vad potentiella kunder i Göteborgsområdet ställer för sökfrågor till sökmotorerna. Detta moment i din sökmotoroptimering ska generera ett eller flera sökord eller sökfraser som webbplatsen ska sökoptimeras på. Det kan vara till exempel ”målare i Göteborg”, ”målare” och ”måleri”.
Konkurrensen är i dag hård för många generella sökord och många gånger ger nischade sökfraser en betydligt bättre konverteringsgrad. En lokal verksamhet ger dessutom ofta fler träffar på sökfraser där orten ingår.
Steg 2 – Rapportering
En webbsatsning bör ha ett tydligt syfte och klara målsättningar. Du bör kontinuerligt analysera och utvärdera din investering i sökmotoroptimering. För att du ska kunna göra en rättvis utvärdering dokumenteras din webbplats nuvarande position på de utvalda sökorden.
Steg 3 – Onpage-sökmotoroptimering
Faktorer som påverkar din sökmotoroptimering
Det är väldigt många faktorer som påverkar hur sökmotorerna indexerar hemsidor och e-butiker. Varje sökmotor arbetar med sina egna algoritmer vars enda syfte är att beräkna och presentera så relevanta sökresultat som möjligt för besökaren.
Algoritmerna är hemliga, komplexa och förbättras dessutom kontinuerligt, vilket gör det svårt att definitivt avgöra vilka faktorer som avgör var din hemsida indexeras i sökmotorerna. Läs mer om vad som karaktäriserar en bra sökmotoroptimering under Bättre sökoptimering.
Bra ranking är belöningen för en bra sökmotoroptimering
Ett väl genomfört arbete med din sökmotoroptimering resulterar i att sökmotorerna bedömer att webbplatsen är relevant för olika sökfrågor. Belöningen är en bra ranking i sökmotorernas organiska träfflistor.
Steg 4 – Offpage-sökmotoroptimering
Fjärde steget i en sökmotoroptimering handlar om Offpage-sökmotoroptimering. Detta innebär att arbeta med länkstrategier, det vill säga att få webbplatser att länka till din hemsida eller e-butik. Bland annat är mängden inlänkar, dess relevans för ”dina” sökord och inlänkarnas webbplatsers kvalitet avgörande för hur sökmotorerna kommer bedöma din webbplats relevans och ranking, det vill säga hur framgångsrik din sökmotoroptimering faktiskt är.
Steg 5 – Uppföljning och utvärdering
Oavsett om målsättningen för din webbsatsning är högre försäljning, bättre kundservice eller kanske en viktig del i en internationell lansering handlar sökmotoroptimering om att driva trafik till din webbplats. Sökmotoroptimering bör därför vara en väsentlig del i din internetmarknadsföring.
Att kontinuerligt analysera och utvärdera trafiken till din kampanj, webshop eller hemsida är avgörande för att kunna följa upp och förbättra din webbplats.