Webbdesign är inte bara estetik. Det handlar lika mycket om rätt stil som att det ser inbjudande och snyggt ut. Din hemsida ska ha en webbdesign som är anpassad för din målgrupp.
Undvik genomgångssidor utan innehåll
Besökare kommer till din hemsida för att de vill få information om något eller få någonting gjort. Det kan till exempel handla om att få information om dina produkter och tjänster. Som besökare vill du inte hindras av något som fördröjer ditt ärende; det skapar bara onödig irritation och leder i värsta fall till att besökaren överger din hemsida. Undvik därför en webbdesign där meningslösa genomgångssidor med inget eller lågt informationsinnehåll används.
Texten på din hemsida böra vara så stor att den är bekväm att läsa, men tillräckligt liten för att ge en god överblick
I dagens webbläsare justeras textstorleken enkelt, men det är viktigt att hemsidans webbsidor är användbara även när textstorleken ändras. Skapa en webbdesign som tål att anpassas. Se även till att använda ett radavstånd som underlättar läsning. Generellt gäller att ju bredare textspalt, desto större radavstånd. Försök att hålla spalterna runt 70 tecken.
Marginaler, marginaler och marginaler
Se till att det finns gott om marginaler runt text och bilder. Text med marginaler är betydligt enklare att ta del av och ger dessutom ett mer genomarbetat intryck. En webbdesign vinner på att texten inte marginaljusteras, vilket har med webben och avstavning att göra.
Öka kontrasten mellan färgerna på din hemsida
Läsbarheten ökar om kontrasten mellan text och bakgrund är hög. Många har sämre bildskärmar och fler och fler arbetar på bärbara datorer, vilket gör färgkontraster viktiga på din hemsida.
Rörliga bilder, filmer och ljud ska också vara tillgängliga
Starta inte gärna multimediapresentationer automatiskt när besökaren kommer till din hemsida och se alltid till att det går att stänga av presentationen på ett enkelt sätt. Tänk på att samma tillgänglighetskrav gäller för multimedia som för annat innehåll. När det gäller ljud på din hemsida så är rådet att vara försiktig. Många användare reagerar nämligen starkt negativt på hemsidor som låter, framförallt om ljudeffekterna startar automatiskt.
Optimera din hemsida för 1024 x 768 pixlar
Utestäng inte användare vars skärmar inte klarar av att hantera högre skärmupplösning än 1024 x 768 pixlar. Äldre skärmar och många bärbara datorer hamnar i denna kategori. Visst vill du att även dessa besökare ska kunna ta del av din hemsida?
Var sak har sin plats på en hemsida
Precis som när du läser en dagstidning, där du förväntar dig att dagens huvudnyhet ligger överst på förstasidan, dagens ledare på sidan två, sporten i del två och tv-tablån längst bak, förväntar sig besökarna till din hemsida att hemsidans olika delar har sin givna plats.
- Logotypen ska vara högst upp till vänster (och dessutom alltid länkas tillbaka till startsidan).
- Huvudmeny och eventuell kategorimeny läggs till vänster eller högst upp på din hemsida.
- Eventuell språkmeny placeras överst till höger.
- Sökfält ska finnas i anslutning till menyerna.
- Sökvägen (breadcrumb) placeras överst i sidans huvudinnehåll.
- Webbplatsöversikten (sitemap) ska ligga längst ner på hemsidan.
- Kontaktuppgifter ska finnas tillgängliga antingen i hemsidans nederkant, på särskild kontaktsida eller på annat ställe där besökaren enkelt kan nå dig.
- Lägg den viktigaste informationen ”ovanför vecket”, det vill säga den del av hemsidan användaren ser utan att skrolla.
Språk
Näst efter webbdesignen bidrar språket i högsta grad till besökarens första intryck av din hemsida. Det kan vara avgörande för om besökaren överhuvudtaget förstår och kan tolka hur din hemsida ska användas.
Skriv för din målgrupp
Skriv för dina tänkta användare och gör texterna så enkla och lättfattliga som möjligt. Använd samma språkliga stil genom hela din hemsida. Arbeta med korta och läsvänliga stycken, undvik slanguttryck och tänk på att punktlistor ofta är enklare att ta till sig än löpande text. Kontrollera stavning och grammatik samt undvik förkortningar.
Länka till andra språk på målspråket
Är din hemsida på flera språk? Tänk då på att länka till de olika språken på målspråken eller med hjälp av flaggor. Tänk också på att skriva lättläst på både svenska och övriga språk. Hela 25 procent av alla svenskar har svårt att läsa och sju procent har allvarliga lässvårigheter.
Webbdesign och hemsidans struktur
Struktur är informationsdesign och handlar om hur innehållet i din hemsida struktureras och organiseras, hur navigationen byggs upp och var olika avdelningar placeras.
Webbdesign som gör det enkelt för besökaren att hitta
Hemsidans struktur åskådliggörs i navigationen. Navigationen placerar du horisontellt överst på din hemsida eller vertikalt i vänsterspalten. En besökare börjar oftast inte med att strukturerat skapa sig en samlad bild av hemsidan, utan börjar leta där han eller hon förväntar sig att saker som eftersöks ska ligga. Det gäller även navigationen. ”Hem” eller startsidan ska ligga överst/längst till vänster följt av dina produkter och tjänster. Den vanligaste sorteringsordningen i en sidnavigation är graden av betydelse, vilket innebär att din företagsbeskrivning hamnar lite längre ner/lite mer till höger i menyn. Länken till kontaktsidan lägger du längst ner/längst till höger. Samma princip gäller språkalternativen, om din hemsida finns på flera språk. Det viktigaste språket först, följt av det näst viktigaste, och så vidare.
Bygg menyer som din hemsida kan växa med
Din verksamhet utvecklas och det bör även din hemsida göra med tiden. Designa en meny som kan hantera flera nivåer (åtminstone två utöver huvudnivån) och alternativ. En vertikal meny är därför alltid mer flexibel än en horisontell. Akta dig dock för att låta antalet alternativ bli för stort. Skapa istället olika teman för navigationen, så underlättar du för dina besökare.
Glöm inte bort hjälpmenyn
En hjälpmeny bör finnas med på alla sidor. Den kan ligga överst till höger eller i sidfoten längst ner på din hemsida. Hjälpmenyn kan innehålla länkar till information om webbplatsen, hur du anpassar hemsidan, en webbplatsöversikt, länk till kontaktinformation, information om cookies, med mera.
Interaktion är avgörande för bra webbdesign
Interaktionsdesign handlar om formulär och hur olika applikationer styrs via webben, men även om tekniken bakom din hemsida. Det enda besökaren bryr sig om är nämligen att allt på din hemsida fungerar samt att den är enkel och intuitiv att använda. Bra webbdesign = enkel och intuitiv webbdesign.
Radioknappar och valboxar
Radioknappar bör ha ett förvalt alternativ. Det ska också vara tydligt vilka radioknappar som hör ihop. Alternativ i valboxar bör inledas med det mest relevanta först, alternativt med en instruktion. Undvik webbdesign där du låter besökaren ange flera alternativ i en valbox och undvik också för långa boxar.
Textfält
Anpassa textfältens storlek till det svar som du förväntar dig och var konsekvent med hur du namnger textfälten på din hemsida.
Knappar
Knappar ska se ut som knappar och knapptexter bör inte bestå av bilder. Om texten ändå är en bild ska den ha alt-text. Kalla inte skicka-knappen bara för ”skicka”, utan döp den till vad som kommer att hända när man klickar på den. Avbryt-knappen ska alltid finnas till höger om skicka-knappen. Låt så kallade action-knappar synas extra tydligt.
Instruktioner
För valboxar och fält bör instruktioner läggas ovanför eller till vänster. Kryssrutor och radioknappar ska ha informationen till höger, medan knappar har instruktionen ovanpå sig. Textfält bör inte ha instruktioner inuti.
Formulär och webbdesign
Formulär bör designas med rak vänstermarginal och arbetsordningen ska vara från vänster till höger, uppifrån och ner. Gruppera och namnge formulärets delar för att göra det enkelt och lättfattligt för användaren. Numeriska fält ska alltid högerjusteras.
Ge alltid artiga felmeddelande som dessutom går att förstå
Felmeddelandet ska vara väl synligt, begripligt och sakna förkortningar, sifferkoder eller tekniskt mumbo jumbo. Var precis och artig och ge användaren konkreta råd om hur problemet kan lösas eller undvikas. Det viktigaste är att inte få användaren att känna sig korkad.
Din hemsida ska laddas snabbt
Hastigheten är avgörande för besökarens Internetupplevelse och väger tungt när det gäller om han eller hon kommer att slutföra eventuella köp, använda din hemsida eller återkomma till den. Se till att det viktigaste på din hemsida laddas först. Då kan användaren komma igång och arbeta med den snabbt. Helst ska din hemsida laddas på bråkdelen av en sekund för användare med hyfsat snabba bredbandsuppkopplingar.